Skaveni mierzą od 1,2 do 1,8 metra wzrostu. Pokryci są gęstym futrem, które nie zakrywa twarzy, dłoni bądź całych ramion, stóp i ogona. Najczęstsze barwy to brąz i czerń, ale zdarzają się też osobnicy o innym namaszczeniu lub pokryci łatami. Szczuroludzie o białym lub szarym kolorze futra są rzadkimi osobnikami i uznawani są za istoty błogosławione przez Rogatego Szczura i najczęściej zostają Szarymi Prorokami lub zostają wcieleni do oddziałów mających za zadanie bronić Rady Trzynastu. Tymczasem Skaveny o czarnym futrze, znane jako czarnoszczury, szkolą się na elitarnych wojowników - szturmoszczurów. Szczuroludzie posiadają częstow wiele blizn, świadectw ich brutalne egzystancji, gdzie każdy dzień jest kolejną próbą sił w wielkich stadach. Ich ciało zakrywają szaty o ciemnym zabarwieniu i jakieś elementy pancerza, najczęściej wykonanego ze skóry. Pancerze stalowe bądź z innego, twardego materiału najczęściej są wyszabrowane z ofiar po bitwie. Jedynymi częściami ciała, które nie są chronione bądź zasłonięte u Skavenów, są ich uszy i ogony.

Rasa ta wykorzystuje Spaczeń (ang. Warpstone), który jest esencją przemian i, jednocześnie, esencją czystego chaosu. Czarnoksiężnicy używają jej do rzucania potężnych czarów, a inżynierowie tworzą przerażające machiny wojenne niosące wrogom śmierć, zniszczenie i zarazę. Substancja ta występuje naturalnie, pod dowolną postacią w Starym Świecie, a kontakt z nią często powoduje natychmiastowe mutacje. Z tego powodu pozostałe rasy unikają jej jak ognia.

Ponad klanami w hierarchii znajduje się Rada Trzynastu. Zasiadają w niej najbardziej wpływowi przedstawiciele Skavenów, zwani także Trzynastoma Panami Rozkładu. Obrady rady odbywają się przy prostokątnym stole, z jasno wyznaczonymi miejscami siedzenia zależnymi od wpływów poszczególnych członków. Miejsce przy węższym boku jest symbolicznie zarezerwowane dla Rogatego Szczura, boga Skavenów. Fakt, że stół jest prostokątny, powoduje, iż na przeciw siebie siedzą członkowie o porównywalnych wpływach. Skaveni są rasą bojaźliwą, która unika otwartych walk z przeciwnikiem i ucieka się do ataków na tyły, zabójstw oraz trucizn. W przypadku poczucia zagrożenia, często uciekają z pola bitwy. Cechy ta powodują także, że Rada Trzynastu bardzo często zmienia swój skład w wyniku intryg, zabójstw i zdrad a klany toczą nieustanne skrytobójcze wojny.

Skavenów można spotkać w całym świecie uniwersum Warhammera, lecz ich największe skupiska są głęboko pod osadami ludzi lub w opuszczonych twierdzach krasnoludów